Suomen yleistä arvonlisäverokantaa nostetaan 1.9.2024. H-hetkeen on siis enää pari viikkoa. Verokannan muutos 24 %:sta 25,5 %:iin vaikuttaa lähtökohtaisesti vähintään välillisesti lähes kaikkiin sopimussuhteisiin jollain tavalla: Muutos vaikuttaa keskeisesti esimerkiksi laskutukseen ja sopimuksiin, myös sellaisiin tahoihin, jotka eivät itse ole arvonlisäverovelvollisia. Viimeksi mainittu tilanne tulee vastaan varsinkin hankintasopimuspuolella verrattain usein.
Koostimme oheen sopimusten ja hinnoittelun näkökulmasta muutaman asian, jotka kannattaa ainakin tsekata:
- Huomioi kuinka sopimuksissasi on määritelty hinnan muodostuminen ja hinnanmuutosehdot (miten alv-muutos vaikuttaa ja miten se huomioidaan laskutuksessa).
- Tarkasta siis esim. sisältyykö hintaan arvonlisävero vai tuleeko se hinnan päälle (esim. ehto ”lisätään kulloinkin voimassa oleva alv %”, jolloin verokannan muutos automaattisesti huomioitu hinnanmuodostuksessa sopimusteknisesti)
- Arvonlisäverokannan korotus ei automaattisesti mahdollista hinnanmuutoksen tekemistä kulujen muutosta vastaavasti: Katso, mitä on sovittu.
- Jos et ole alv-verovelvollinen omasta toiminnastasi, hyvin todennäköisesti alv-korotukset vaikuttavat kuitenkin ostamiesi tavaroiden / palveluiden hintoihin ja siten hieman yksinkertaistettuna myyt omaa tekemistäsi jatkossa ”halvemmalla” nykyisellä hinnallasi kulujesi noustessa: Tarkasta, mitä sopimuksissasi on sovittu sopimusmuutoksista, kuten hinnankorotuksista.
- Huom. esim. JYSE- Palvelut ehtojen kohta 9.6 ei lähtökohtaisesti oikeuta hinnankorotukseen, jos et ole alv-verovelvollinen tuottamastasi palvelusta Palveluntarjoajana Tilaajalle, vaikka omat tuotantokustannuksesi voivatkin alv-kannan nousun myötä nousta (ostamasi palvelun/tuotteen hinnanmuutos). Ks. sovelletaanko sopimukseesi JYSE-ehtojen kohtaa 9.7.
- Käy läpi myös laskuttamattomat työt ja pidempikestoiset projektit ja ole tarkkana, mitä verokantaa laskutuksessa sovelletaan: huomioi esim. toimitusehdon vaikutus verokannan määräytymiseen.
Tarvitsetko apua alv-muutoksen koittaessa?
Jätä sopimusehtojen tulkinta ammattilaisten huoleksi ja keskity ydintekemiseesi sen sijaan. Jos kaipaat osaavaa apua sopimusehtojen tulkinnassa ja tilanteeseesi sopivien ratkaisujen etsimisessä, ota yhteyttä, niin pohditaan mitä vaihtoehtoja on käytettävissä.
Iina Kajander
Hankintalakimies, OTM, VT, luvan saanut oikeudenkäyntiavustaja
- Puh. 041 315 0024
- Sähköposti: iina.kajander@dominushankinnat.fi
Dominus Hankinnat
Julkisiin hankintoihin erikoistunut konsultti- ja lakiasiaintoimisto
Onko sinulla kysyttävää hankintalain tai julkisten hankintojen prosesseista? Olipa kyseessä tarjouspyynnön laatiminen, vertailuperusteiden määrittely tai hankintapäätöksen valitusperuste ja valitusprosessi, meiltä saat asiantuntevaa apua. Autamme kaikissa hankintamenettelyyn liittyvissä kysymyksissä, mukaan lukien eri tarjouspalveluiden (kuten Cloudia) tai ilmoituskanavien (HILMA) käyttö, kilpailutukset.
Markkinaoikeus tai oikaisuvaatimus? Avullamme hoidat myös markkinaoikeusasiat sekä hankintayksikölle tehtävät oikaisuvaatimukset. Ota yhteyttä, niin varmistamme, että julkiset hankintasi hoituvat ammattitaitoisesti ja tehokkaasti!