Jälki-ilmoitukset EU-hankinnoissa: Oikeudelliset vaatimukset ja käytännön merkitys

EU-kynnysarvot ylittäviä hankintoja koskee jälki-ilmoitusvelvollisuus. Jälki-ilmoituksen tekeminen on EU-hankintoja koskeva keskeinen hankintayksiköille asetettu velvoite (hankintalain 58 §), jonka taustalla on tavoite varmistaa hankintaprosessien avoimuus ja mahdollistaa julkisten varojen käytön seurantaa EU-laajuisesti. Ilmoituksia ei kuitenkaan vieläkään tehdä täysin kattavasti. Osa jälki-ilmoituksista jää tilastotietojen perusteella tekemättä (esim. verrataan HILMA:ssa julkaistuja ilmoituksia ja https://www.tutkihallintoa.fi/ -dataa). 

Jälki-ilmoitusvelvollisuus koskee myös kynnysarvon ylittäviä käyttöoikeussopimuksia ja hankintalain liitteen E mukaisia palveluhankintoja sekä EU-kynnysarvon ylittäviä suorahankintoja.

Alla on tarkemmin käsitelty jälki-ilmoitusvelvollisuutta.

Jälki-ilmoituksen laatiminen – lakisääteinen velvollisuus

Milloin jälki-ilmoitus pitää tehdä?

EU-kynnysarvon ylittävissä hankinnoissa hankintayksikön on tehtävä jälki-ilmoitus 30 päivän kuluessa seuraavista tapahtumista:

  • Hankintasopimuksen tekeminen: Kun tarjouskilpailun perusteella solmitaan sopimus.
  • Hankinnan keskeyttäminen: Jos hankinta päätetään keskeyttää, jälki-ilmoituksessa on ilmoitettava keskeytyksen syyt.
  • Ennakkoilmoitukseen perustuva hankinta: Jos hankinnasta on julkaistu vain ennakkoilmoitus, jälki-ilmoitus on tehtävä sopimuksen tekemisen jälkeen.

Erityistapauksissa, kuten dynaamiseen hankintajärjestelmään perustuvissa hankinnoissa, jälki-ilmoitukset voidaan toimittaa koottuina neljännesvuosittain. Käyttöoikeussopimusten osalta jälki-ilmoitukselle on annettu pidempi, 48 päivän määräaika.

Jälki-ilmoitus tulee tehdä puitejärjestelystä itsestään, mutta ei kuitenkaan siihen perustuvista järjestelyn sisäisistä yksittäisistä hankintasopimuksista.

Markkinaoikeuteen tehty muutoksenhaku lykkää jälki-ilmoituksen tekemistä, kunnes oikeuskäsittely on päättynyt ja hankintasopimus on solmittu.

Jälki-ilmoituksen sisältö

Jälki-ilmoituksen on sisällettävä ainakin:

  • Hankintayksikön tiedot: Kuka on tehnyt hankinnan.
  • Hankinnan voittanut tarjoaja: Yrityksen nimi, jonka kanssa sopimus on solmittu.
  • Hankintasopimuksen kokonaisarvo: Sopimuksen kokonaisarvo, mukaan lukien mahdolliset optiokaudet.
  • Keskeyttämistiedot: Jos hankinta on keskeytetty, ilmoituksessa on kerrottava keskeyttämisen syyt.

Ilmoitusten tiedot eivät saa vaarantaa yleistä etua, paljastaa liikesalaisuuksia tai haitata tarjoajien välistä kilpailua.

Ilmoitusprosessi ja julkaisu

Jälki-ilmoitus tehdään sähköisesti HILMA-palvelussa. EU-laajuisissa hankinnoissa TED-tietokanta muistuttaa jälki-ilmoituksesta ja edellyttää alkuperäisen hankintailmoituksen EUVL-numeron ilmoittamista. Tämä varmistaa tiedon jäljitettävyyden ilmoitettuun hankintaan.

Miksi jälki-ilmoitus on tärkeä?

Jälki-ilmoitus palvelee useampaa keskeistä tarkoitusta:

  1. Valvonta ja läpinäkyvyys: Mahdollistaa hankintaprosessien ja päätösten avoimuuden, mikä vahvistaa luottamusta julkisten varojen käyttöön.
  2. Tilastointi ja markkinoiden toimivuus: Jälki-ilmoitusten tiedot auttavat myös tarjoajayrityksiä, erityisesti pk-yrityksiä, tunnistamaan markkinamahdollisuuksia ja voivat tarjota välillisesti tietoa esimerkiksi alihankintaurakoista.
  3. Tarve tehdä hankintasopimukseen muutoksia sopimuskaudella. Sopimusmuutosilmoituksessa edellytetään jälki-ilmoituksen EUVL-numeroa. Sallituksen sopimusmuutoksen arvoa verrataan hankintasopimuksen todelliseen, eli yleensä jälki-ilmoituksella ilmoitettuun arvoon.
  4. Jälki-ilmoitus lyhentää muutoksenhakuaikaa suorahankinnassa. Jälki-ilmoitus lyhentää valitusajan 30 päivään ilmoituksen julkaisemisesta, kun se muuten olisi enimmillään kuusi (6) kuukautta. 

Jälki-ilmoitusten asianmukainen laatiminen on paitsi lakisääteinen velvollisuus myös keskeinen keino edistää reilua kilpailua ja julkisten hankintojen tehokkuutta. Tämä korostaa hankintayksiköiden huolellisuuden merkitystä jälki-ilmoitusten valmistelussa ja julkaisemisessa.

Mitä jos jälki-ilmoitusta ei julkaista?

Jälki-ilmoituksen julkaisematta jättämistä ei ole varsinaisesti sanktioitu nykyisessä hankintalaissamme, ainakaan toistaiseksi. Joissakin muissa EU-valtioissa se on suoraan sanktioitua.

Hankintoja valvova viranomainen voi silti puuttua asiaan, kuten muistuttaa asiasta hallinnollisin toimenpitein.

Johtopäätökset

Jälki-ilmoitukset ovat olennainen osa EU-hankintoja ja ne pitää muistaa tehdä annetussa aikaikkunassa. Ilmoituksen julkaiseminen on paitsi lakisääteinen velvollisuus, mutta siitä on myös hyötyä.

Dominus Hankinnat Oy

Julkisiin hankintoihin erikoistunut konsultti- ja lakiasiaintoimisto​

Onko sinulla kysyttävää hankintalain tai julkisten hankintojen prosesseista? Olipa kyseessä tarjouspyynnön laatiminen, vertailuperusteiden määrittely tai hankintapäätöksen valitusperuste ja valitusprosessi, meiltä saat asiantuntevaa apua. Autamme kaikissa hankintamenettelyyn liittyvissä kysymyksissä, mukaan lukien eri tarjouspalveluiden (kuten Cloudia) tai ilmoituskanavien (HILMA) käyttö, kilpailutukset.

Markkinaoikeus tai oikaisuvaatimus? Avullamme hoidat myös markkinaoikeusasiat sekä hankintayksikölle tehtävät oikaisuvaatimukset. Ota yhteyttä, niin varmistamme, että julkiset hankintasi hoituvat ammattitaitoisesti ja tehokkaasti!

Iina Kajander

Jaa artikkeli
Uusimmat artikkelit