Toimiiko äärimmäinen kiire suorahankinnan perusteena?

KKV:n tuore päätös – huomautus lainvastaisesta suorahankinnasta kiireperusteella 

KKV antoi hiljattain kuntaomisteiselle jäteyhtiölle huomautuksen hankintalain noudattamatta jättämisestä. Yhtiö oli tehnyt suorahankinnan vedoten hankintalain 40 §:n mukaiseen äärimmäiseen kiireeseen, mutta kyseisen suorahankintaperusteen käyttöedellytykset eivät kuitenkaan valvontaviranomaisen mukaan täyttyneet. KKV:n ratkaisun mukaan yhtiö oli laiminlyönyt hankintalain 1 §:n mukaisen velvollisuutensa kilpailuttaa hankintansa mainitun lain mukaisesti.

Yhtiö oli tehnyt vuonna 2023 ilman kilpailuttamista toistaiseksi voimassa olevan sopimuksen jätepalveluiden hankinnasta. Yhtiö esitti KKV:lle antamassaan selvityksessä, että kiire oli seuraus siitä, että yhtiössä oli syksyllä 2023 pidetty muutosneuvottelut, joiden seurauksena yhtiö oli irtisanonut lääkejätteiden keräilyä ja pienjäteaseman kuljetuksia hoitaneita henkilöitä. Myös lääkejätteiden noudoissa käytetty kalusto oli myyty. Yhtiö mukaan tässä tilanteessa palvelut tuli ulkoistaa nopealla aikataululla. Valittu sopijakumppani pystyi tarjoamaan lääkejätteen keräyksen, vaarallisen jätteen kuljetukset sekä näiden jätteiden käsittelyn ripeästi.

KKV arvioi päätöksensä perusteluissa, että ”vaikka paine muutosneuvotteluiden käymiseen voi sinällään olla seurausta sellaisista seikoista, jotka ovat hankintayksikön vaikutusvallan ulkopuolella kuten esimerkiksi yleisellä tasolla heikentyneestä taloustilanteesta, hankintayksikön sisäisissä muutosneuvotteluissa tehtyjä päätöksiä esimerkiksi henkilöstön lomautuksia ja irtisanomisia ja esimerkiksi omaisuuden myyntiä koskien ei ole pidettävä hankintalain esitöissä tarkoitettuna hankintayksikön ulkopuolisena ja ennalta arvaamattomana syynä kiireelle.”

KKV:n arvion mukaan äärimmäisen kiireen edellytykset eivät täyttyneet, sillä muutosneuvotteluissa ei ollut kyse yhtiön ulkopuolisesta ja ennakoimattomasta tapahtumasta. Hankinta oli niin ikään myös tehty ajallisesti ja sisällöllisesti laajempana kuin kiiretilanteen takia olisi välttämätöntä.

Kiire suorahankintaperusteena hankintalaissa

Hankintalain 40 §:n 1 momentin mukaan suorahankinnassa hankintayksikkö neuvottelee valitsemiensa toimittajien kanssa hankintasopimuksen ehdoista julkaisematta etukäteen hankintailmoitusta. Suorahankinnan käyttöedellytyksistä on säädetty pykälän 2 momentissa.

Hankintalain 40 §:n 2 momentin 4 kohdan mukaan hankintayksikkö voi valita menettelytavaksi suorahankinnan, jos sopimuksen tekeminen on ehdottoman välttämätöntä, eikä säädettyjä määräaikoja voida noudattaa hankintayksiköstä riippumattomasta, ennalta arvaamattomasta syystä aiheutuneen äärimmäisen kiireen vuoksi.

Lain esitöissä (HE 108/2016 vp, s. 135. ) on tarkennettu säännöksen tulkintaa ja todettu, että:

  • kiireen tulee ensinnäkin johtua hankintayksikön ulkopuolisista syistä, eli hankintayksiköstä johtuva syy ei voi olla peruste suorahankinnan tekemiseen.
  • kiireen perusteen on oltava äkillinen ja sellainen, jota hankintayksikkö ei ole kohtuudella voinut ennakoida, eli kiireeksi ei siten voida katsoa hankintayksikön viivyttelyä tai itse aiheutettua kiirettä hankinnan toteuttamisessa.
  • hankinnan tekemisen on lisäksi oltava ehdottoman välttämätöntä.

Kaikkien listan edellytysten on täytyttävä samanaikaisesti ja kutakin ehtoa on tulkittava lähtökohtaisesti suppeasti.

Lisäksi on huomion arvoista se, että se, joka vetoaa äärimmäistä kiirettä koskevaan suorahankintaperusteeseen ja sitä käyttää, on velvollinen näyttämään toteen poikkeamisperusteen soveltumisen edellytysten täyttymisen.

Kiire suorahankinnan hyväksyttävänä perusteena soveltuu siten melko rajallisesti eri tilanteisiin, minkä osoittaa myös markkinaoikeuden asiaa koskeva ratkaisukäytäntö. 2010-luvun aikana kiire katsottiin hyväksyttäväksi perusteeksi suorahankinnalle ainoastaan kolmesti, kun käsiteltäviä tapauksia oli yhteensä 23 kappaletta1.

Yhteenveto

Suorahankinnan voi tehdä äärimmäisen kiireen perusteella vain hyvin rajatuissa tilanteissa, joissa kiire on johtunut hankintayksikön ulkopuolisesta seikasta. Ulkopuolisen seikan käsitettä tulkitaan suppeasti, koska suorahankinta on aina poikkeus kilpailuttamisvelvollisuutta koskevaan pääsääntöön.
Lisäksi suorahankinta tulee tehdä vain siinä laajuudessa, kun on kiiretilanteessa välttämätöntä, eli tulee huomioida esim. sopimuksen kestossa.

Kiireperusteella tehtävä suorahankinta vaatii aina tarkan tilannearvion ja riskianalyysin. Jos asia on ajankohtainen, autamme tilannearvion laadinnassa. Lisäksi on huomioitava, että uuden hankintalain muutoksen myötä KKV:n toimivalta puuttua laittomiin suorahankintoihin jälkikäteisesti, on nykyään ajallisesti pidempi 1.6.2024 lukien.

 

1 Aarne Puiston artikkeli aiheesta Laittomat suorahankinnat. Kilpailuoikeudellinen vuosikirja 2019, s. 163–187. 

Dominus Hankinnat

Julkisiin hankintoihin erikoistunut konsultti- ja lakiasiaintoimisto

Onko sinulla kysyttävää hankintalain tai julkisten hankintojen prosesseista? Olipa kyseessä tarjouspyynnön laatiminen, vertailuperusteiden määrittely tai hankintapäätöksen valitusperuste ja valitusprosessi, meiltä saat asiantuntevaa apua. Autamme kaikissa hankintamenettelyyn liittyvissä kysymyksissä, mukaan lukien eri tarjouspalveluiden (kuten Cloudia) tai ilmoituskanavien (HILMA) käyttö, kilpailutukset.

Markkinaoikeus tai oikaisuvaatimus? Avullamme hoidat myös markkinaoikeusasiat sekä hankintayksikölle tehtävät oikaisuvaatimukset. Ota yhteyttä, niin varmistamme, että julkiset hankintasi hoituvat ammattitaitoisesti ja tehokkaasti!

Iina Kajander

Jaa artikkeli
Uusimmat artikkelit