Subjektiivisen arvioinnin käyttämistä tarjousten vertailussa ei ole hankintalainsäädännössä kielletty, vaikka virheellisesti näin usein kuulee puhuttavan.
Subjektiivisen arvioinnin käyttäminen vertailuperusteena ei saa kuitenkaan johtaa siihen, että julkisia hankintoja koskevista keskeisistä periaatteista joustettaisiin tai että ne antaisivat hankintayksikölle rajoittamattoman vapauden tarjousten vertailun toteuttamisessa.
Miten subjektiivinen arviointi toteutetaan hankintalainsäädännön mukaisesti?
Useimmiten subjektiivista arviointia hyödynnetään osana tarjousten laatuvertailua siten, että tarjotun palvelun / tuotteen laatuarvioinnin suorittaa erillinen hankintayksikön asiantuntijaryhmä, joka koostuu esimerkiksi hankittavan palvelun / tuotteen loppukäyttäjistä.
Esimerkki (lainvoimainen markkinaoikeuden ratkaisu)
Osana tarjottujen tuotteiden laatuarviointia suoritetaan erillinen tuotteiden testaus. Tuotteiden testauksessa arvioidaan muun ohella tuotteiden pakkauksen avaamista (0–2 pistettä) seuraavasti:
Koko pakkauksen avaaminen käyttöön otettaessa on helppoa ja vaivatonta, pakkaus ei repeydy helposti. Lisäksi komponenttien esiin ottaminen koko pakkauksesta on helppoa (pakkauksen asettelu laadukas).
- 0 pistettä = kriteeri täyttyy välttävästi
- 1 piste = kriteeri täyttyy hyvin
- 2 pistettä = kriteeri täyttyy erinomaisesti
Edellä olevassa esimerkissä markkinaoikeus katsoi, että tarjouspyynnössä käytetyt ilmaisut ovat hankinnan kohde ja testattavat ominaisuudet huomioiden olleet riittävän selkeitä ja alan ammattimainen tarjoaja on voinut muodostaa käsityksen siitä, mitä seikkoja hankintayksikkö tulee arvioinnissaan ottamaan huomioon. Edelleen markkinaoikeus katsoi, että tarjoajat ovat tarjouspyynnön perusteella tulleet tietoiseksi siitä, mihin seikkoihin tuotteiden piste-erot perustuvat ja miten tuoteominaisuudet vertaillaan suhteessa toisiinsa. Hankintayksikkö on myös näiden kriteerien perusteella pystynyt asettamaan tarjoukset paremmuusjärjestykseen.
Subjektiivisen arvioinnin määrittelyssä tulee kiinnittää siten erityistä huomiota siihen, että vertailuperusteet ovat alan ammattimaiselle tarjoajalle siten selkeästi ymmärrettävissä, että tarjoajat tulevat niiden perusteella tietoiseksi siitä, mihin tarjousten vertailu tulee perustumaan ja mitä ominaisuuksia hankintayksikkö arvostaa laatuvertailua toteuttaessaan. Hankintayksikön tuleekin subjektiivista arviointia ja ylipäätään laatuvertailua hyödyntäessään arvioida, onko tarjouspyynnössä esitetty sellainen konkreettinen seikka, jonka tarjoajat voivat ottaa huomioon tarjousta laatiessaan.
Subjektiivinen arviointi hankintapäätöksessä
Hankintapäätöksessä tulee esittää tarjousvertailua koskevat perustelut sillä tarkkuudella, että tarjoajille käy ilmi oman tarjouksensa sijoittuminen suhteessa muihin tarjoukseen. Vertailuperusteiden (subjektiivisen arvioinnin) soveltamisesta saatu pistemäärä tulee perustella siten, että hankintapäätöksestä ilmenee, miten kutakin tarjousta on arvioitu kunkin vertailuperusteen osalta. Hankintapäätöksestä tulisi siten ilmetä numeeristen perustelujen lisäksi myös sanalliset perustelut.
Hankintapäätöksessä on lisäksi erityisesti huomioitava, että laatupisteiden perusteet ilmaistaan yksinomaan tarjouspyynnössä esitettyjen arviointikriteerien mukaisesti. Toisin sanoen hankintayksikkö ei voi arvioida mitään sellaisia ominaisuuksia, joita ei ole tarjouspyynnössä ilmoitettu arvioitavan.
Kysy lisää!
Onko sinulla kysyttävää hankintalain tai julkisten hankintojen prosesseista? Olipa kyseessä tarjouspyynnön laatiminen, vertailuperusteiden määrittely, tai hankintapäätöksen valitusperuste ja valitusprosessi, meiltä saat asiantuntevaa apua. Autamme kaikissa hankintamenettelyyn liittyvissä kysymyksissä, mukaan lukien eri tarjouspalveluiden (kuten Cloudia) tai ilmoituskanavien (HILMA) käyttö, kilpailutukset.
Markkinaoikeus tai oikaisuvaatimus? Avullamme hoidat myös markkinaoikeusasiat sekä hankintayksikölle tehtävät oikaisuvaatimukset. Ota yhteyttä, niin varmistamme, että julkiset hankintasi hoituvat ammattitaitoisesti ja tehokkaasti!
Dominus Hankinnat
Julkisiin hankintoihin erikoistunut konsultti- ja lakiasiaintoimisto
Onko sinulla kysyttävää hankintalain tai julkisten hankintojen prosesseista? Olipa kyseessä tarjouspyynnön laatiminen, vertailuperusteiden määrittely tai hankintapäätöksen valitusperuste ja valitusprosessi, meiltä saat asiantuntevaa apua. Autamme kaikissa hankintamenettelyyn liittyvissä kysymyksissä, mukaan lukien eri tarjouspalveluiden (kuten Cloudia) tai ilmoituskanavien (HILMA) käyttö, kilpailutukset.
Markkinaoikeus tai oikaisuvaatimus? Avullamme hoidat myös markkinaoikeusasiat sekä hankintayksikölle tehtävät oikaisuvaatimukset. Ota yhteyttä, niin varmistamme, että julkiset hankintasi hoituvat ammattitaitoisesti ja tehokkaasti!