Hankintamenettely sitoo hankintayksikköä, ja lähtökohtaisesti sillä on velvollisuus hankintapäätöksen jälkeen solmia hankinnasta sopimus. Sitovuus ei ole hankinnoissa yksipuolista, vaan myös tarjoajan tarjous sitoo lähtökohtaisesti tarjoajaa: Julkisten hankintojen maailmassa tarjous on tarjoajaa sitova.
Kun yritys osallistuu tarjouskilpailuun jättämällä tarjouksensa, se sitoutuu tarjouksessaan esittämiinsä ehtoihin ja hintoihin – ja tarjottuun palveluun tai toimitukseen ylipäänsä. Tarjousta ei lähtökohtaisesti voi enää peruuttaa sen jälkeen, kun tarjoukset on avattu, lukuun ottamatta lähinnä oikeustoimilain 32 §:n ja 39 §:n tunnistamia hyvin poikkeuksellisia tilanteita. Tämä niin sanottu tarjouksen sitovuus on keskeinen osa julkisia hankintoja, ja sillä taataan julkisten varojen käytön läpinäkyvyyttä ja tehokkuutta sekä menettelyn tasapuolisuutta. Menettelystä ilman laillista perustetta vetäytynyt tarjoaja voi olla korvausvastuussa positiivisen sopimusedun menettämisestä hankintayksikölle.
Tarjouksen sitovuus
Kun yritys tekee tarjouksen julkiseen hankintaan, se ilmoittaa olevansa valmis toimittamaan tarjouksen mukaiset tuotteet tai palvelut sovittuun hintaan ja sovituilla ehdoilla. Sitovuuden lisäksi tarjous on luonteeltaan lopullinen. Tämä koskee myös tarjouksen jälkikäteistä muuttamista: Hankintayksikkö ei voi hyväksyä tarjoajan tarjoukseensa jälkikäteen tekemiä muutoksia. Riskinä on, että menettelystä muodostuisi laittoman suorahankinnan tekeminen.
Joskus kuitenkin tulee vastaan tilanteita, joissa tarjouksen sitovuus ja lopullisuus ei toteudukaan: Tällöin hankintayksikkö on hankalassa tilanteessa, eikä tarjoaja välttämättä tiedosta asian oikeudellista luonnetta. Myös tarjoaja asettaa itsensä hankalaan asemaan ja ottaa mainituista velvollisuuksista poiketessaan riskin sopimusoikeudellisista seuraamuksista: on mahdollista, että hankintayksikkö harkitsee tässä tilanteessa oikeuskeinoja tilanteen korjaamiseksi. Näissä tilanteissa on mahdollista, että hankintayksikölle syntyy peruste esittää vahingonkorvauksia koskevia vaatimuksia lopulta käräjäoikeudessa.
Tämän artikkelin on tarkoitus muistuttaa kaikkia tarjoajia tarjouskilpailuun osallistumisen oikeudellisesta sitovuudesta. Se on lähtökohta, jonka tarkoituksena on varmistaa, että hankintaprosessi on reilu ja avoin kaikille osapuolille. Se kannustaa tarjoajia antamaan realistisia tarjouksia, jotka he kykenevät täyttämään, ja estää tarpeetonta resurssien haaskausta kaikilta osapuolilta.
Apua tarjouksen laadintaan
Kun yritys harkitsee osallistumista julkiseen tarjouskilpailuun, on tärkeää ymmärtää tarjouksen sitova luonne. Jos tarjouspyynnössä jokin seikka mietityttää ja harkitset osallistumista, voit olla yhteydessä Dominuksen asiantuntijatiimiin – katsotaan asiaa ennakolta yhdessä ja vältetään jälkikäteinen polemiikki.
Me autamme myös mahdollisissa neuvotteluissa ja asian ratkaisemiskeinojen löytämisessä siinä tilanteessa, jossa ns. asiat ovat jo menneet tuulettimeen. Ole rohkeasti yhteydessä – etsitään yhdessä ratkaisu.
Katariina Männistö
Toimitusjohtaja, hankintalakimies, OTM
Puh. 050 3270 614
Sähköposti: katariina.mannisto@dominushankinnat.fi
Dominus Hankinnat
Julkisiin hankintoihin erikoistunut konsultti- ja lakiasiaintoimisto
Onko sinulla kysyttävää hankintalain tai julkisten hankintojen prosesseista? Olipa kyseessä tarjouspyynnön laatiminen, vertailuperusteiden määrittely tai hankintapäätöksen valitusperuste ja valitusprosessi, meiltä saat asiantuntevaa apua. Autamme kaikissa hankintamenettelyyn liittyvissä kysymyksissä, mukaan lukien eri tarjouspalveluiden (kuten Cloudia) tai ilmoituskanavien (HILMA) käyttö, kilpailutukset.
Markkinaoikeus tai oikaisuvaatimus? Avullamme hoidat myös markkinaoikeusasiat sekä hankintayksikölle tehtävät oikaisuvaatimukset. Ota yhteyttä, niin varmistamme, että julkiset hankintasi hoituvat ammattitaitoisesti ja tehokkaasti!